Logo
Poslední návštěva: 25 čer 18, 3:41:16
Právě je 25 čer 18, 3:41:16

E-shop http://www.autodiagnostika.jantolak.sk/




 [ Příspěvků: 7 ] 
 Korekce ukazatele teploty motoru (chladící kapaliny) 
Autor Zpráva
Uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 25 lis 12, 21:13:31
Příspěvky: 1395
Bydliště: Bílina, North Bohemia
Auto: Ford Galaxy II 2.8 V6 150 kW
Možná jste již někteří postřehli mé stesky na téma vylhaných hodnot teploty chladící kapaliny, které nám prezentuje ukazatel teploty na přístrojovce. Touto featurou (resp. záměrným bugem) jsou vybaveny všechny přístrojovky koncernu VW od 2.5té generace, možná dokonce už od 2. generace (netýká se to SAG I, tam má zřejmě na svědomí přístrojovku pan Ford a teploměr funguje správně). Západní soudruzi to obhajují tím, že řidič by mohl být při řízení rozptylován kolísáním teploty motoru, mohl by to vyhodnotit jako závadu a panikařit. Proto západní soudruzi vymysleli tuto 'featuru' pro zmatení nepřítele.

Varování ředitele marmeládových dolů! Tento postup je bez záruky a pokud si někdo brickne budíky, je to jen jeho věc! Před jakýmkoli zásahem do paměti EEPROM si vše důkladně zazálohujte! Tento návod není dokonalý, potŘebuji si pár věcí ještě ověřit v reálném provozu, viz níže.

A o co že to vlastně jde? Ukazatel teploty chladící kapaliny má rozsah 50 - 130 °C. Jak snad každý ví, správná provozní teplota by se měla pohybovat okolo 90ti °C. Vlivem funkce termostatu tato teplota kolísá okolo této hodnoty v závislosti na stylu a podmínkách jízdy. A teď se dostáváme k jádru pudla! Západní soudruzi usoudili, aby předešli panice řidičů a řidiček, že záměrně zkreslí zobrazovanou hodnotu chladící kapaliny. Na následujícím grafu je vidět průběh zobrazování teploty.

Obrázek

Na grafu vidíme, že teploměr neukazuje lineárně a teplota mezi 70-90 °C je stále ukazována jako 90 °C. Co s tím? Napravíme to:-)

Na vw-clubu jsou asi tři lidi, kteří to za nemalou úplatu přeprogramují. Já to dohledal na jednom španělském fóru, takže to také není z mé hlavy a kdo by se po tom pídil, tak by na to také asi narazil, proto zájemcům ušetřím práci s hledáním (a někoho možná i připravím o zdroj příjmů).

Co budeme potřebovat:
Obsah eeprom naší přístrojovky. Ten získáme jejím přečtením. Já používám obyčejný KKL kabel na sériový port (ne USB, s tím to zřejmě nejde), ale použít se dá vag-tacho, vag-commander.
EEPROM načitám pomocí programu VAG EEPROM Programmer, ve kterém lze EEPROM přímo i editovat a následně zase nahrát zpět do přístrojovky. Graf se dá vyrobit tady: http://www.chartgo.com

Obrázek

Na výše uvedeném obrázku vidíme okno VAG EEPROM Programmeru se zvýrazněnou částí paměti. Hodnoty jsou uloženy v hezadecimální soustavě jako 16ti bitové číslo, takže 02 00 -> 0002.

EEPROM: 20 00 20 00 D6 02 D6 02 00 05 8B 05
HEX: 0020 0020 02D6 02D6 0500 058B

Za pomoci nějaké kalkulačky (ještě ze svých školních let mám programovatelnou kalkulačku, která umí převody mezi různými soustavami) si převedeme čísla do desítkové soustavy:

DEC: 32 32 726 726 1280 1419

Jednotlivé hodnoty interpretují teplotu na stupnici ukazatele na 0, 50, 70, 90, 110, 130°C. Protože hodnota 50°C je počáteční, proto i klidová hodnota 0 je stejná. Nyní si můžeme vytvořit stejný graf jako na prvním obrázku, protože už známe hodnoty X - stupnice teploměru a Y - přečtené a přepočítané hodnoty z EEPROM.

Odbočka: Všechny přístrojovky samozřejmě nejsou stejné, mají různé verze softwaru a tak přečtené hodnoty se budou lišit, ale ve výsledku nakreslený graf bude mít stejně nelineární průběh.

Aby jsme opravili tuto 'featuru' koncernových přístrojovek, je potřeba modifikovat křivku. Nebudu zacházet do detailů, jak nastavit přesný souběh s teplotou naměřenou přez diagnostiku, to si snad každý domyslí jak na to, ale pouze 'narovnáme' zobrazovanou křivku tak, aby byla lineární. Zjistili jsme, že počáteční hodnota je v našem případě 2, nejvyšší hodnota pak 1419. Potřebujeme tedy dopočítat zbývající dvě hodnoty pro 70 a 90°C.

(1419 - 32)/4 = 346.75

Nové zaokrouhlené hodnoty pro zapsání tedy budou: DEC:32 32 379 722 1072 1419 Kdo nepochopil, jak jsem k těmto hodnotám došel, tak je to následovně. První dvě hodnoty zůstávají původní. Třetí hodnota je vypočítaný výsledek výše +32, další hodnota je dvojnásobek vypočítané hodnoty +32 následující je trojnásobek +32 a poslení hodnota je zase původní. Tyto hodnoty tedy převedeme zpět do šestnáctkové soustavy: HEX: 0020 0020 0176 02D2 0430 058B

Odbočka 2: Až se mi vrátí ruční diagnostickej scanner tak změŕím teplotu na 50 °C a 70 °C a porovnám s teploměrem v přístrojovce, jestli bude souběh sedět, nebo je potřeba přepočítat i hodnotu pro 50 °C. Také jsem se medočetl, jestli hodnoty 50,70,90,110,130 jsou prostě koncernové konstanty shodné pro všechny přístrojovky, nebo se to týká přímo hodnot na budíku, kde ale je jen 50,90,130.

Do našeho původního grafu si doplníme pro kontrolu i nové přepočítané hodnoty:

Obrázek

Graf se tváří jako lineární, můžeme tedy zapsat přepočítané hodnoty do EEPROM a nalejt zpět do přístrojovky.

HEX: 0020 0020 0176 02D2 0430 058B
EEPROM: 20 00 20 00 76 01 D2 02 30 04 8B 05

Zápis ve VAG EEPROM Programmeru by měl vypadat následovně:

Obrázek

Po zapsání obsahu do zpět do EEPROMky v přístrojovce proběhne její restart (vynulují se data polo/maxidotu). Po vytažení klíčku a nastartování by teploměr v přístrojovce měl ukazovat již reálnou hodnotu (lze porovnat s VAGem).

To je pro dnešek všechno.

Stejným způsobem se dá modifikovat tachometr, otáčkoměr, palivoměr a zřejmě i voltmetr a teploměr oleje, ale na ně neznám adresy. Mám i adresy, kde je je uložen výstražný tón (gong), způsob čtení ryclosti (ABS/snímač rychlosti, dobré při výměně přístrojovky, protože facelift v 2004 a změna způsobu čtení), zapnutí/vypnutí řádky pro automatickou převodovku, zapnutí "WELCOME" a zapnutí podsvícení přístrojovky (pouze ručičky, pouze displeje, pouze ciferníky, a kombinace), ale o tom zase třeba někdy jindy.

_________________
Vyměním ojetého pionýra za nejetou pionýrku.

Ford Galaxy Ghia 2001 V6 150kW Tiptronic, LPG Tartarini Seq, nezávislé topení B5W-SC s EasyStart R+
Líitám jak utrženej ze řetězu, podle toho to taky vypadá: Obrázek LPG


06 dub 15, 18:55:01 Zobrazit autorovy stránky
Uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 06 lis 11, 21:35:09
Příspěvky: 117
Bydliště: Brno
Auto: Ford Galaxy II 2,8 VR6, 150 kW
Moc pěkný, určitě vyzkouším, kabely na to mám. Díky.

_________________
Ford Galaxy II 2.8 V6 150 kW r.v.2002, Tiptronic, LPG
Š. Favorit 1993, 40 kW
Dacia Duster 4x4, 1,2 Tce 92 kW


07 dub 15, 6:58:48
Uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 06 lis 07, 19:43:55
Příspěvky: 296
Bydliště: Kadaň CITY
Auto: Ford Galaxy II 1.9 TDi PD 85 kW
Tak jsem si to taky "upravil" a zjistil jsem že auto je rádo když dosáhne cca 70°C v těhle vedrech, nejdřív jsem tomu nechtěl moc věřit,ale dal jsem si vedle "online" hodnoty z RJ a opravdu to auta má problém se ohřát i v těhle vedrech přes 70°C.

_________________
FORD GALAXY 1.9TDI PD 85kW @ 113kW


08 črc 15, 19:38:46
Uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 25 lis 12, 21:13:31
Příspěvky: 1395
Bydliště: Bílina, North Bohemia
Auto: Ford Galaxy II 2.8 V6 150 kW
a co termostat? Přijde mi to dost málo, i na ropáka v tomhle teple.

_________________
Vyměním ojetého pionýra za nejetou pionýrku.

Ford Galaxy Ghia 2001 V6 150kW Tiptronic, LPG Tartarini Seq, nezávislé topení B5W-SC s EasyStart R+
Líitám jak utrženej ze řetězu, podle toho to taky vypadá: Obrázek LPG


08 črc 15, 20:26:06 Zobrazit autorovy stránky
Uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 06 lis 07, 19:43:55
Příspěvky: 296
Bydliště: Kadaň CITY
Auto: Ford Galaxy II 1.9 TDi PD 85 kW
jj právě to vypadá, že mám asi pořád otevřenej termostat, ale dokud jsem neměl "upravený" ukazatel teploty, tak na to asi jen tak nepřijdeš asi, protože když má motor 70°C, tak ručička už vesele ukazuje kolem 90°C

_________________
FORD GALAXY 1.9TDI PD 85kW @ 113kW


09 črc 15, 16:24:15
Uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 25 lis 12, 21:13:31
Příspěvky: 1395
Bydliště: Bílina, North Bohemia
Auto: Ford Galaxy II 2.8 V6 150 kW
hehe, takže 'opravou' budíků vlastně můžeš docílit i snížení spotřeby, tohle by mě nenapadlo :-D ...btw, dneska jsem byl v Kadani.

_________________
Vyměním ojetého pionýra za nejetou pionýrku.

Ford Galaxy Ghia 2001 V6 150kW Tiptronic, LPG Tartarini Seq, nezávislé topení B5W-SC s EasyStart R+
Líitám jak utrženej ze řetězu, podle toho to taky vypadá: Obrázek LPG


09 črc 15, 23:31:15 Zobrazit autorovy stránky
Uživatel

Registrován: 28 srp 10, 7:19:50
Příspěvky: 65
Bydliště: Handlová
Auto: Ford Galaxy I 1.9 TDi 81 kW r.v.2000
x-man píše:
Tak jsem si to taky "upravil" a zjistil jsem že auto je rádo když dosáhne cca 70°C v těhle vedrech, nejdřív jsem tomu nechtěl moc věřit,ale dal jsem si vedle "online" hodnoty z RJ a opravdu to auta má problém se ohřát i v těhle vedrech přes 70°C.



sry ale tohle je na vymenu termostatu, 70 je opravdu moc malo


23 srp 15, 20:18:22 ICQ Zobrazit autorovy stránky
 [ Příspěvků: 7 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: